Citiraj:
U osnovnim školama u RS, kojih ima 187 centralnih i 525 područnih, radi samo šest logopeda, dok u srednjim školama nema nijednog.
Kako kažu iz Ministarstva prosvjete i kulture RS, preciznog broja učenika sa smetnjama u govoru nema jer je promjenjiv, ali prema grubim procjenama oko 600 djece ima taj problem.
Logoped Jelena Šipka, inspektor prosvjetni savjetnik za specijalnu nastavu i inkluziju u RS, objašnjava da smetnje u govorno-jezičkoj funkciji mogu biti velika prepreka za postizanje uspjeha učenika u školi. Isto tako ove smetnje mogu ostaviti velike posljedice na intelektualni, socijalni i emocionalni razvoj svakog djeteta.
''Logopedski tretman djece sa poremećajima glasa, govora i jezika u osnovnim školama ima cilj da pruži korektivno-terapeutsku pomoć kako bi učenici tokom vaspitno-obrazovnog procesa postizali bolji uspjeh, sticali sigurnost i razvijali i normalizovali svoje govorno-jezičke sposobnosti'', pojašnjava Šipka.
Ističe da logopedski tretman mora da počene što ranije.
"Svakako da je predškolski period optimalno vrijeme odlaska logopedu. Međutim, nerijetko logopedski tretman počinje tek u osnovnoj školi", navodi Šipka.
U osnovnim školama u Banjaluci radi samo jedan logoped, a to je Dijana Pešić, koja je zaposlena u Osnovnoj školi "Georgi Stojkov Rakovski".
Ona kaže da poremećaji čitanja i pisanja, disleksije i disgrafije, predstavljaju veliki problem, kako za učenike, tako i za nastavnike, jer su čitanje i pisanje bazične sposobnosti za adekvatno školovanje.
''Nastavnici nisu kvalifikovani da ove poremećaje prepoznaju kao takve, a i kad ih prepoznaju, teško dolazi do postavljanja prave dijagnoze jer dijagnostika disleksije i disgrafije zahtijeva multidisciplinarni pristup'', ističe Pešićeva.
Julia Lazić, pedagog, naglašava da u današnjem vaspitno-obrazovnom sistemu pod pedagoško-psihološkom službom uglavnom podrazumijevamo samo pedagoga, mada su i psiholozi sve prisutniji u školama, ali, kako navodi, školama su potrebni i logopedi.
Kada će doći do povećanja broja logopeda u obrazovnim ustanovama još je neizvjesno.
Branka Rogač, portparol Ministarstva prosvjete i kulture RS, kazala je da
škola koja ima 24 odjeljenja može sistematizovati radno mjesto psiholog ili defektolog/logoped, socijalni radnik, a što zavisi od potreba jedne škole.
(Nezavisne)