Možda u vašoj sredini postoji invalidska organizacija u kojoj želite da volontirate pri pomoći osobama sa invaliditetom. Veoma lijepo od Vas. Ali napominjem o čemu mora razmišljat svaki volonter ili volonterka: 1. O vlastitim iskustvima sa bolešću u porodici, 2. Možeš li prihvatiti bol, patnju i žalost kao prirodni, sastavni dio ljudskog života? 3. Jesi li osjetljiv/osjetljiva za nevolje druge osobe? 4. Jesi li spreman/spremna suočiti se u sebi s činjenicom kako ono što činite nije isključivo motivisano željom da se učini dobro djelo? 5. Jesi li otvoren/otvorena za daljnje učenje? 6. Da li je tvoja/njena vrelina pouzdanost i sposobnost za saradnju? 7. Stojite li uporno pri svom vrednovanju događaja i ljudi? 8. Možete li se lako prilagoditi? 9. Poznate li lične izvore snage? 10. Da li je vaša porodica saglasna sa vašim volonterskim radom? 11. Da li je važna udaljenost od mjesta volontiranja?
Naravno invalidska organizacija može da smanji ili poveća zahtjeve za volontiranje.
Opšte znanje o osobama sa invaliditetom nije na odmet svakom građaninu, a on će procijenit, da li ima sposobnost da ukaže pomoć invalidnoj osobi. Nije sramota neukazat pomoć, ako se osjećate da niste sprmni pametnije je odustat.
Prema tome, osobe sa invaliditetom su osobe sa umanjenim tjelesnim ili senzornim oštećenjima, koje zbog oštećenja, odnosno zbog posljedica oštećenja imaju poteškoće u svakodnevnom funkcionisanju i socijalnoj integraciji.
Osobe sa invaliditetom razlikujemo sa: - oštećenjem vida, - oštećenjem sluha, - tjelesnom invalidnošću i hroničnim bolestima, - oštećenjem govora i glasa, - višestrukim oštećenjima, - ispod prosječnim intelektualnim funkcijama, (mentalnom retardacijom, duševnom zaostalošću).
Posljedice navedenih oštećenja, takve osobe svrstavaju u kategoriju osoba sa invaliditetom i posebnim poterbama u komunikaciji, socijalnoj integraciji ili funkcionisanju u svakodnevnom životu i radu.
Pre nego što pređem na pojašnjenja o direktnom druženju sa invalidnim osobama, odnosno pomoći na bilo kom mjestu (ulica, stubište, javna ustanova, u stanu....), potrebno je da nešto više znamo o navedenim tjelesnim oštećenjima.
Oštećenje vida: osobe sa oštećenjima vida su slijepe i slabovide osobe. Slijepe osobe su one kojima je vid sačuvan do 10%, a slabovidne one koje imaju sačuvan vid od 10% do 40%. Slijepe osobe zbog gubitka vida i nedostatka vizuelne i optičke sposobnosti znanja, vještine i navike stiču uglavnom putem opipa i sluha, dok se slabovidne u svim aktivnostima služe preostalim vidom. Slijepe osobe pipaju predmete, dio po dio. Upoznavanje dijelova stvara se slika o predmetu. Kretanje slijepih i teže slabovidih osoba ograničeno je od samog rođenja. Nerijetko njihovi pokreti su vrlo siromašni, djeluju neizgrađeno i neusklađeno. Oni nemaju mogućnost oponašanja pokreta, niti njihovog nadzora. Posebne probleme doživljavaju u kretanju, zbog specifičnih zahtjeva u uspješnom kretanju. Zato je potrebno pružiti smišljenu i planski pomoć takvim osobama u svakodnevnom osposobljavanju za sigurno kretanje i snalaženje u prostoru.
Oštećenje sluha: U grupi građana sa oštećenim sluhom, postoje znatne razlike obzirom na vrijeme nastanka, etologiju i stepen oštećenja, odnosno razvijenosti glasovnog govora kao bitnog preduslova za razvoj govorno socijalne komunikacije. Oštećenje sluha može nastupiti prije rođenja a i kasnije. Rana oštećenja ozbiljno utiču na cjelokupni razvoj i razvijanje, jer je receptivni slušni kanal isključen kao i daljinsko čulo za primanje zvučnih simulacija, zato dijete nemože spontano usvojiti i razviti oralno glasovni govor. Takva se osoba razvija bez slušnih i govornih iskustava jer nemože steći slušnu i govorno pamćenje spoznaje. Srednji problem takvih osoba je upravo njihova govornosocijalna komunikacija. Neadekvatnost i teškoće komunikacije mogu navesti na netačne zaključke o takvoj osobi. Naj jednostavnija podjela ove populacije invalidnih osoba jeste na gluhe i nagluhe. Gluhoćom se smatra gubitak sluha od 81 decibel i više - kada se ni uz pomoć slušnog aparata nemože precizirati glasovni govor. Prema procentu razvoja glasovnog govora, u kojem je nastao gubitak sluha, gluhoća se razvrstava na: gubitak sluha bez i sa usvojenom vještinom glasovnog sporazumijevanja.
Tjelesna invalidnost: Pojam tjelesne invalidnosti, s medicinskog stajališta, obuhvata tri gupe: tjelesnu invalidnost kao posljedica oštećenja lokomotornog aparata; tjelesnu invalidnost zbog oštećenja srednjeg i krajnjeg živčanog sistema i tjelesnu invalidnost zbog hronične bolesti. Osnovna osobina tjelesne invalidnosti je funkcionalno oštećenje organizma u različitim oblicima i intenzitetima: deformacija kičme i zglobova, lomovi i amputacije, plegije- pareza, miopatije, neuropatije, cerebralna paraliza, rahitis, tuberkuloze, reumatska oboljenja i druge hronične bolesti, koje zahtijevaju dugotrajan pa i doživotno poseban način života, prehrane, njege i zaštite. Tjelesna invalidnost može biti urođena i stečena. Ukoliko nisu posljedica akcidentnih situacija (nesreća na poslu ili u saobraćaju, ratovanju u ratu.....) redovno su povezana sa teškim oboljenjima koja pogađaju organizam. Bolesti koje teško degeneriraju tijelo su: 1. Dismelija: Dismelija je urođena degeneracija tijela. Manifestuje se potpunim ili djelimičnim izostankom formiranja pojedinih ekstremiteta. Nastaje posljedicom konzumiranja neodgovarajućih medikamenata u periodu trudnoće. Javlja se kao: - amelija: ruke i noge su djelimično razvijene ili nedostaju u potpunosti; - ektomelija: nedostaju samo ruke ili samo noge, češći je prvi slučaj; - fokomelija: šaka ili i stopala su vezana direktno za ramena, odnosno kukove, a bez formiranja ruku odnosno nogu. Osobe pogođene dismelijom u stanju su realizovati zadivljujuću samostalnost kroz nevjerovatno umijeće korištenja onih dijelova tijela koji su im preostali, česti su slučajevi vještog finog pisanja ili slikanja ustima i nogama. 2. Infantilna cerebralna pareza: je zajednički naziv za različita oštećenja mozga nastala u fetalnom periodu, tokom poroda ili u ranoj mladosti bolesnika. Može biti uzrokovana virusnom infekcijom majke u vrijeme trudnoće, nedostatkom kisika (vazduha) tokom i neposredno nakon poroda ili infekcijom mozga. Razlikuju se - Atetoidna cerebralna pareza : manifestuje se nekontrolisanim kretanjima, grimasama lica i plaženjima jezika. - Ataksična cerebralna pareza: manifestuje se gubitkom ravnoteže. Zbog sekundarnih posljedica (nekontrolisanih padova) može biti vrlo opasna. Bolesnici zahtijevaju nadzor i pomoć drugih lica. - Spastična cerebralna pareza: manifestuje se nategnutošću i očvršćavanjem mišića. Često se noge u koljenima uopšte nemogu savit. Mišići nogu mogu toliko očvrsnuti (izgube elastičnost, ukoče se) da oboljela osoba nije u stanju saviti stopala u skočnim zglobovima, pa pod može dodirivati samo vrhovima nožnih prstiju. - Diplegija: je bolest kod koje dolazi do kočenja ekstremiteta, pri čemu su ruke manje pogođene od nogu. Karakteristični su nagetost stopa i obim glave, veći od 46cm. Duhovne sposobnosti nisu ili su vrlo malo umanjene. 3. Paraplegija: Povreda ili oboljenja kičmene moždine koja imaju za posljedicu nedostatak ili gubitak pokreta i osjećaja donjeg donjeg dijela tijela-nogu. Stepen tog gubitka zavisi od visine i težine oštećenja kičmene moždine. Najčešći uzrok je povreda, iako postoje i drugi uzroci (krvaenje, tumor...). Glavni znaci su: oduzetost nogu, nema pokreta, ne osjeća noge ni donji dio tijela, ima smetnje mokrenja ili stolice (nemože prazniti ili nemože zadržati), problemi sa potencijom, spazm mišića. 4. Kvadriplegija: je najčešće posljedica povrede vratnog dijela kičmene moždine sa oduzetošću ruku i nogu. Paraplegija i Kvadriplegija mogu biti ili mlitave ili krute oduzetosti sa nevoljnim pokretima i grčenjem mišića - (splazmi). Glavni znaci su: Isto kao i kod paraplegije uz oduzetost ruku, ograničena pokretljivost zglobova-kntrakture, bolovi zbog spazma, oštećenja kože-dekubitusi, infekcije mokraćnih puteva istvaranje kamenca, povrede i opekotine zbog gubitka osjećaja. Pravilni postupci u kućnim uslovima: svakodnevno provoditi naučne vježbe za zglobove i mišiće, kontrolisati stanje kože uz redovnu higijenu,
Tjelesna invalidnost ne prati i smanjeno intelektualno funkcionisanje, osim veće pojave mentalne retardacije u osoba sa cerebralnom paralizom. U ovoj populaciji uz psiho-socijalne barijere, najprisutnije su građevinske barijere, koje utiču na njihovo kretanje i svakodnevno funkcionisanje kao i komuniciranje sa užim i širim okruženjem.
|