OBRAZLOŽENJE SMJERNICA ZA IZRADU PROGRAMA ZA ZAPOŠLJAVANJE
U ovom obrazloženju potreba je dodatno obrazložiti priložene smjernice za izradu programa za zapošljavanje, kao i šire dodaknuti se određenih problema u kontekstu programa za zapošljavanje. Sam program, ili pak zakon o zapošljavanju moguće je lako izvesti iz priloženih smjernica, zamjenom npr. smjernica za odredbe. Potrebno je istaknuti da su ovo smjernice pisane iz jednog individualnog gledišta koje se smatra vrlo dobrim i kompetentnim, međutim potreba je da na ovome problemu radi i stotine ljudi, jer problemi koji se javljaju u svakodnevnom životu su najbolji primjer i pouka i pronalazač problema i novih smjernica u cilju poboljšanja društva. Dakle na kreiranju smjernica radi čitavo društvo, kako bi se isti definisali i inkorpoirali u program zapošljavanja. Pri svemu ovom istiće se dakle ne plačeni, već dobrovoljni rad, što je očito i izrečeno u kontekstu prethodno rečenog, jer problemi se javljaju u svakodnevnim situacijama. Dobrovoljni rad je nešto na što smo pozvani životom, kako bi unapređivali sve pozitivne aspekte društva, a to je ujedno i najskupocjeniji rad koji nema cijenu, obzirom da je teško definisati nešto što bi platili, a što bi imalo takav rezultat.
Princip pri zapošljavanju i pravu na radni odnos ''jedan radnik - jedno radno mjesto'' je veoma važan ili esencijalan princip. Danas živimo u društvu multipliciranja poslova, odnosno pojavi da jedan čovjek ima više izvora novčanih primanja, što ide čak i na extremne cifre od npr. 12 poslova odnosno novčanih primanja koje ima jedan čovjek. Ovdje je iznesen primjer čovjeka koji predaje tri predmeta na svom matičnom fakultetu, plus u to vrijeme obavljao je i funkciju na istom fakultetu, predavao je na dva druga fakulteta, imao je višestruk privatan biznis, bio član određenih plačenih odbora, komisija, udruženja, savjeta, viječa...itd. Rezultat koji je ovaj čovjek dao nije bio u pozitivnom progresu vjerovatno ni jednog posla koji je obavljao. Ovo je samo jedan poznati primjer.
Mnogi danas imaju višestruka primanja i to je veliki problem društva koji povečava nezaposlenost, a pre svega bespravno oduzima pravo na rad nezaposlenima.
U društvu danas smatra se da je stopa nezaposlenosti više od 40% što je alarmantno. Međutim iz nekih izvora može se čuti da je stvarna stopa manja za 10%, pa i do 20%, iz razloga što su mnogobrojni zaposleni bez prijave, odnosno bez socijalnog i penzionog osiguranja, ili popularno nazvano rade na crno.
U društvu imamo takvu organizovanost koju je potrebno izanalizirati i svesti u okvire praktičnosti, dovoljnosti i prava na rad svim građanima. Ovdje bi se posebno skrenula pažnja na određene pojave, koje su sljedeće: plačeni poslanici u skupštini republike koji imaju najmanje dupliran posao, zatim odbornici u skupštinama opština, članovi raznih upravnih i nadzornih odbora, komisija, savjeta, viječa,...itd. Ovdje se posebno ističe i profesorski kadar fakulteta koji pored poslova na fakultetu su angažovani i po državnim i lokalnim funkcijama i dalje.
O rečenom početi čemo redom. Poslanici u skupštini republike, u ovom slučaju Republike Srpske imaju novčana primanja u nivou od preko 500 eura mjesečno, što se smatra primjernim primanjima, obzirom da je po raspoloživim podacima prosjek plate na nivou republike oko 220 eura. Istim poslanicima istina je da je potrebno ovisno o njihovoj lokaciji platiti odeređene putne ili boravišne troškove, obzirom da iz udaljenih djelova moraju dolaziti do same skupštine. Suština poslaništva je u radu sa građanima, odnosno ljudima, i to je njihov posao. To je posao i odbornika u opštinama, da rade među ljudima i oko problema društva i da za to budu plačeni. Odbornici skupštine grada Banja Luka primaju oko 350 eura mjesečno, što se smatra pristojnim, na osnovu toga potreba je da se omoguči i odbornicima najmanjih i najsiromašnijih opština da opštine kvalitetno i kvantitativno dobro plačaju svoje odbornike, na dostojnom nivou jedne plate. Dakle činjenica je da je ovdje definisana stvar da se ovdje radi o poslovima - u smislu poslaništva i odborništva. Ista stvar je i sa članovima odbora, komisija, savjeta, viječa...itd, što su također poslovi.
Jedan od najboljih primjera može se nači kod profesora na fakultetima. Oni su kao naučni radnici plačeni za svoj jedan posao. Pored toga oni su često angažovani po raznim linijama kao što su na primjer projekti u kojima mogu doći do dodatne zarade. Imamo pojavu da profesori predavaju na više fakulteta i da se to oteže godinama, umjesto da na primjer se među natprosječnim diplomcima odaberu oni koji bi postepeno ušli u nastavnu realizaciju istog predmeta. Činjenica je da ljudi koji završe fakultet, po obimnosti materije, misli se na nadprosječne studente, umnogome premašuju i same profesore kojima se jedino može pripisati više specijalističkog znanja, a to je ono što mladim ljudima kroz dodatno magisterijsko obrazovanje treba omogučiti, i na taj način eliminisati problem da na jednom fakultetu čitavu deceniju predaje profesor koji već predaje na svom fakultetu. Time bi mu se eliminisao dodatni izvor zarade, a omogučili bi nezaposlenima radno mjesto. Ovdje treba dotaknuti problem dobrovoljnosti na radu, jer dobrovoljni rad kao pozitivna snaga društva je nestao. Malo koji čovjek je spreman dobrovoljno i bez novčanih primanja obaviti određen posao. Tek kad je čovjek u škripcu i nezaposlen, tek onda on vidi koliko je dovoljan i jedan jedini posao, nasuprot poslovno-novčanoj nezasitosti.
Imamo zaista velike probleme sa multipliciranjem poslova što se osobito vidi kod profesora fakulteta koji obavljaju razne funkcije i žive na multipliciranju poslova. Kad god se sprema neka akcija, projekt, inicijativa, oni uskaču unutar i tu je zasigurno novčani interes. Ovdje bi se htjela skrenuti pažnja da upravo efekat takvog ekspertizma je negativan za društvo. I kad se pitaju studenti na primjer, a i ljudi o na primjer profesorima sa fakulteta koji su ovdje najupečatljiviji primjer, moči čete čuti pohvale za vrlo rijetke i kudnju za mnoge profesore. I uistinu pogleda li se, vidjeti če se brojni nagomilani problemi, degradacija društva po brojnim aspektima, nesposobnost rješavanja društvenih problema, i sve to nagomilano, a kad treba uči nešto rješavati i kad to ima novčani stimulans svi se prijavljuju i uskaču, dok rezultat je skoro uvijek poražavajuči.
Često u državnim i lokalnim organima oni koji zapošljavaju krše pravilo jednakosti prava na rad, zapošljavanjem već zaposlenih po brojnim linijama, kao npr. stranačkim, rodbinskim itd, tako da zaposleni dobivaju posao, a nezaposleni ne, iako imaju pravo uvijek da budu ispred svakog zaposlenog.
Ovdje treba istači činjenicu da je sposobnost čovjeka proporcionalna njegovoj greški, znači veća sposobnost stvara veću grešku i to se očituje u institucijama. Mali čovjek nikada ne može učiniti veliku društvenu štetu, jer nema uticaj.
|